Fågelklubbens Israelresa, 11-18 mars 1997

Sören Stenberg

Nedan följer några dagboksanteckningar från den resa till Eilat klubben gjorde under en hektisk vårvecka i mars 1997.

11/3 Tisdag
Avresa med buss til Arlanda redan 4.00. Bogdan hade kikare på magen redan i bussen! Vi såg bl. a. råkor, gäss och ormvråk. Per hade hand om våra biljetter -vilken "pers"!

Mycket god mat på planet. Vi landade i Israel på en militär flygplats där man inte fick fotografera eller ha en kamera framme. Eftersom alla inte rengjort hörselgångarna innan landningen kom säkerhetsvakter springande direkt vi kom ur planet!
Första fågeln som vi såg på nära håll vid hotellet i Eilat var levantbulbyl. Den är relativt orädd och påminner i sitt sätt om vår lavskrika. Palestinasolfågel bodde vid hotellet. Boet hängde under en gren som en stor droppe med ingångshål från sidan. Fåglarna lever av nektar från blommor och hanen skimrar i blått och purpur!

12/3 Onsdag
Vid 07-tiden gav sig ett gäng iväg och var ute hela dagen och utforskade Eilats omgivningar. Varmt och skönt! Tistelfjärilar i tusental! Mycket roligt med nya fågelarter som man aldrig sett förut!

13/3 Torsdag
Många av oss var i bergen idag, för att se på rovfåglar, men det var få i luften. Våren var försenad härnere med ostadigt väder. Normalt är det mycket varmt i Eilat vid den här tiden. Stäppörn kom dock fint ovanför oss!
Vi åkte bilkaravan (hyrda bilar) till en öken där vi bl. a. tog fina bilder på orädda dvärgbiätare.

Sista anhalten för dagen gjorde vi vid en pumpstation där det fanns vatten. Varje kväll kom det strimflyghöns för att dricka. Folk från olika länder satt nästan runt om och väntade. Mycket stämningsfult i skymningen där alla var tysta eller viskade. Till slut kom 14 fåglar inflygande. De drack sitt dagliga vatten och flög iväg igen efter några minuter och arenan stod tom igen!

14/3 Fredag
Vi åkte bil till Masada där vi såg en del fåglar komma igång med flyttningen, gamar, örnar, falkar, vråkar, storkar och tranor t.ex. Små men vackra blommor växte här och var. I det egentliga Masada såg vi de trevliga glansstararna och orädda palmduvor.

Vi badade i Döda Havet med en esalthalt på över 30%! Simmade man bröstsim var fötterna ovanför vattnet! Stod man upprätt där man inte bottnade var bröstkorgen också ovanför vattnet. Stora varningsskyltar varnade bl. a. för att doppa huvudet. Varför, det fick Per genast reda på när han dök i. Saltvattnet rann ner i ögonen och då svider det rejält!

15/3 Lördag
Fyra hyrbilar åkte åt varsitt håll på olika äventyr. Alla var nöjda med dagen. Pär och Conny såg en varg! Själv fotade jag en del fåglar och miljöer.

16/3 Söndag
Idag fick många en stor och ny upplevelse på Coral Beach som är en marin nationalpark. Korallreven med mängder av färggranna fiskar fängslade ögat. Mycket vackra korallformationer. Cyklop och snorkel rekommenderas i Eilat.
De som skådade fågel rapporterade ett bra rovfågelsträck.

17/3 Måndag
Tolv st. av gänget åkte taxi ca 1 mil och sedan gick vi tillbaka genom öknen. Vi var ute i 11 timmar. Gaseller 5 st, ökenräv, mycket rovfåglar (stäppörn, stäppvråk, dvärgörn, brun glada, mindre skrikörn), tjockfot, ökenpipare, vita storkar (ca 200 st.) som lyfte när marken blivit varm (uppvindar).

Hela Israelgänget avslutade dagen med restaurang, trevligt!

18/3 Tisdag
Avresa till Sverige efter många trevliga upplevelser!